התגברות על פגעי ההתבגרות – איך להגן על העור מנזקי הזמן והסביבה
אוקטובר 19, 2017
מה זה חומצא היאלורונית?
פברואר 12, 2023

האם הקפאת שומן פוגעת בעור?

טיפולים בהקפאת שומן הם אחד הטרנדים ׳הבוערים׳ של ימינו. הקפאת שומן, המכונה בשפה הרפואית קריוליפוליזה (cryolipolysis), היא אחת המגמות הלוהטות בתחום פיסול הגוף הלא פולשני המאפשרת לכם לאבד מצבורי שומן בלי מעורבות של מחטים, סכינים או זמן השבתה ממושך.

עובדות יסוד על השומן בגוף

לא כל השומן בגוף הוא שווה. יש לנו בגוף שני סוגים שונים של שומן:

  • שומן תת עורי (מהסוג שעשוי להצטבר על חגורת המותניים).
  • שומן קרביים (מהסוג המצפה את האיברים הפנימיים וקשור למחלות לב ולסוכרת).

במאמר זה, כאשר אנחנו מתייחסים לשומן, אנחנו מדברים על השומן התת עורי. כלומר, זהו סוג השומן אליו מכוון הטיפול באמצעות הקפאת שומן.

מחקר שפורסם ב-2019, הראה כי ככול שאנחנו הולכים ומתבגרים, כך פוחתת יכולתו של הגוף שלנו להיפטר מהשומן התת עורי. זה אומר שעם כול יום הולדת שאנחנו חוגגים, המאבק שלנו במצבורי השומן הללו, הולך ונעשה יותר ויותר מאתגר. כלום לא עוזר, לא דיאטות ולא פעילות גופנית.

הכול התחיל בילדים שליקקו קרטיבים

קריוליפוליזה, שמשמעותה הרס שומן (קריו) ופירוק (ליפו) – הומצאה בעקבות התבוננות של רופא בתופעה שראה אצל ילדים שזללו קרטיבים להנאתם. וזו לא בדיחה. הרופא הסתקרן כשהבחין במה שנקרא ׳נמק שומן המושרה בקור׳ (cold-induced fat necrosis) – תופעה שהתחוללה במשך מספר דקות בלחיים של ילדים צעירים שאכלו קרטיב.

דגימות עור שנלקחו מילדים מטופלים שכאלה הראו שהקור גרם לדלקת בתאי השומן, אבל העור בסביבה נותר לגמרי נורמלי. לאור ממצאים אלה, עלתה ההשערה שיתכן שתאי השומן רגישים יותר לפגיעות קור מאשר הרקמות האחרות.

אגב, אם הגעתם עד הלום, אתם כבר מבינים שהתשובה לשאלה של כותרת מאמר זה היא שלילית... כלומר, הקפאת שומן לא פוגעת בעור אלא אך ורק בשומן!

בכול אופן, לאור ההשערה שלעיל, בשנת 2007 הופעל מכשיר הקפאה על חזירים, כדי לראות אם ניתן להשמיד את תאי השומן באופן סלקטיבי. התוצאות היו מבטיחות וצפויות: חלה ירידה של כ-1.3 ס״מ בשכבת השומן של החזיר, אבל העור שמעליה לא נפגע כלל.

בשנת 2010 אושרה טכנולוגיית הקריוליפוליזה לשימוש בבני אדם לסילוק מצבורי שומן באזור המותניים, וקיבלה את השם CoolSculpting. עד מהרה הגיע גם האישור לטיפול בחלקי גוף אחרים, כולל: הירכיים, הבטן, אזור החזייה, הגב התחתון, הישבן והסנטר.

כיצד פועל הקריוליפוליזה? מספר ימים לאחר הטיפול תאי השומן שהוקפאו מתים. במהלך החודשים הבאים, יעכלו המקרופאגים (macrophages), שהם חלק מצוות ניקוי הפסולת של המערכת החיסונית, את תאי השומן המתים ואלה יפונו מהגוף.

הליך מגניב – מה שנקרא cool

בניגוד לניתוח שאיבת שומן שדורש הרדמה וכרוך בסיכון לדימום או לזיהום, הקפאת שומן היא הליך בטוח יחסית, עם מינימום כאבים וללא השבתה.

הטיפול עצמו נמשך בכול פעם 35 דקות, ולפעמים יש צורך במספר טיפולים כדי לכסות את כל האזור. למשל, יתכן שיהיה צורך ב-4 טיפולים או יותר, כדי לסלק את השומן מהבטן.

תופעות לוואי

תופעות הלוואי השכיחות ביותר של הטיפול בהקפאת שומן כוללות אדמומיות, חבורות, נפיחות, עקצוצים או תחושת קהות באזור המטופל. מרבית התופעות הללו, אם בכלל יופיע, ייעלמו מספר חודשים לאחר הטיפול.

תופעת הלוואי המשמעותית ביותר, אם כי היא נדירה יחסית, היא באופן פרדוקסלי – גידול מוגבר של השומן באזור המטופל. לא ברור מה גורם לתופעת לוואי זו, אבל נראה שהיא מופיע בפחות מ-1% מהטיפולים.

תוצאות

תוצאות ניתן לראות כבר לאחר כ-3 שבועות, כאשר התוצאות המקסימליות ייראו לאחר כ-3 חודשים.

ירידה ממוצעת בשומן בכול אחד מהטיפולים יכולה לנוע בין 10% ל-25%, ואין עדות לתופעות לוואי בגוף.

יתכן שיהיה צורך בסבב שני של טיפולים לאחר מספר חודשים, תלוי בתוצאות הרצויות למטופלים.

מי מועמדים טובים להקפאת שומן?

נראה כי הקריוליפוליזה מציעה טיפול בטוח ויעיל לסילוק מצבורי שומן עקשניים, ללא ההשבתה הכרוכה בניתוח. אבל חשוב לציין שהליך זה מיועד רק להפחתת השומן התת עורי ולא לירידה במשקל.

המועמדים הטובים הם אנשים שקרובים למשקל הגוף האידיאלי שלהם, אבל רוצים להיפטר מכמה אזורי שומן שלא הצליחו להיפטר מהם באמצעות דיאטה ופעילות גופנית.

כאמור, הקריוליפוליזה לא מכוונת לסילוק שומן הקרביים, ולכן טיפול זה לא יוכל לשפר את הבריאות הכללית שלכם. מה שכן, הקפאת שומן בהחלט תוכל לעזור לכם להשתחל חזרה לזוג מכנסי הג׳ינס החתיכיים שלכם.

 

Comments are closed.

× שלום, איך אנחנו יכולים לעזור?